Maantiepyörä, cyclocross, fatbike, gravel grinder, hybridi, plussakokoinen maasturi, e-bike.. mitä ihmettä nämä eri pyörämalleja kuvaavat nimet oikein tarkoittavat?
Mikä pyörämalli olisi juuri MINULLE sopiva?

On hyvä aloittaa miettimällä mihin käyttöön pyörää on hankkimassa. Haluatko pyörän harrastuskäyttöön vai arkiseen hyötypyöräilyyn, vai pitäisikö sillä selviytyä molemmista? Monet pyörämallit ovat todellisia kameleontteja ja jokapaikan höyliä, mutta kolikon kääntöpuolelta löytyy erikoismalleja, joilla harrastaminen sujuu paremmin kuin ns. yleispyörällä.
Tämän jälkeen omaan käyttöön sopivan pyörämallin valinta on helpompaa. Aloitamme oppaan arkipyöräilyyn tarkoitetuista malleista ja jatkamme enemmän harrastuspyöräilyyn tarkoitettujen mallien käsittelyyn. Tässä oppaassa keskitymme aikuisten pyöriin, lasten ja nuorten mallit käsittelemme myöhemmin.
City- ja hybridipyörät

Arkiseen asiointi- ja työmatkapyöräilyyn suosittelemme city- ja hybridipyöriä. Citypyörä on nimensä mukaisesti huolettomaan kaupunkiajoon suunniteltu pyörä, jolla lyhyet matkat hoituvat näppärästi. Lokarit, tavarateline ja seisontatuki ovat yleensä jo vakiona. Hinnaltaan nämä ns. ”peruspyörät” ovat edullisia, mutta pitemmän matkan taittamiseen ne eivät sovellu yhtä hyvin kuin nopeammin rullaavat ja kevyemmät pyörät.
Hybridipyörä on alunperin maastopyörän ja citypyörän risteytyksenä syntynyt pyörämalli. Runko ja vaihteet napattiin maastopyörästä, kapeammat renkaat citypyörästä. Näin syntyi pyörä, joka nykyisin on todennäköisesti kaikkein yleisin pyörämalli. Monipuolinen hybridi sopii hyvin monelle polkijalle sekä erilaisiin käyttötarkoituksiin. Osassa hybridipyöriä on joustokeula tasoittamassa rajuimpia töyssyjä ja renkaat soveltuvat myös soratiellä ajamiseen.
Parhaimmillaan hybridi on kaupunkiajossa ja kestopäällysteellä tai kovapohjaisella soratiellä. Se on työmatkapyöränä elementissään, rento ajoasento tekee muun liikenteen havainnoinnista helppoa ja vaihteistossa on riittävästi välityksiä. Laadukkaalla hybridillä on myös mukava ajaa kuntoilulenkkejä tai käyttää sitä retkipyöränä pitemmillä matkoilla.
Fitnesspyörä on urheilullisempi painos hybridipyörästä. Ajoasento on piirun verran matalampi, vaihteissa usein tiukemmat välitykset ja alla pyörivät sileämmät ja kapeammat renkaat. Ajoalustaksi sopii parhaiten asfaltti, sillä etenkin irtosoralla nämä pyörät alkavat olla jo hieman kiikkeriä. Kovapintaisella alustalla matka taittuu nopeasti, ajoasennon ollessa silti jonkin verran rennompi kuin maantiepyörässä ja suoran tangon myötä ajotuntuma on vakaa.
Kaikkia edellämainittuja malleja on saatavilla myös sähköavusteisina. Sähköavusteinen pyörä eli e-bike tai sähköpyörä avustaa nimensä mukaisesti sähkömoottorinsa avulla polkemista. Tunne on kuin joku työntäisi lisävauhtia tarakasta. Sähköpyörän etuna on tasainen ja ripeä eteneminen, joka onnistuu pienellä vaivalla. Hyvästi siis työmatkan jälkeen läpimäräksi hikoillut vaatteet! Sähköpyörä soveltuu mainiosti myös hieman iäkkäämmälle liikkujalle, sillä sähkömoottorin avustamana pitkähkötkin matkat taittuvat vaivattomasti, vaikka oma kunto ei olisikaan enää yhtä hyvä kuin nuoruuden loistossa. Velosportin sähköpyörävalikoiman näet täältä.
Cyclocross- ja maantiepyörät

Siirrytään pyörämalleissa eteenpäin sporttisempiin malleihin. Ensimmäinen käyrätankoinen malli oppaassamme on tietysti cyclocrossari.
Alunperin kilpapyöräilijöiden talviharjoitteluvälineeksi kehitetty pyörä on erittäin monikäyttöinen laite, sillä leveät renkaat eivät pelästy tienpinnan epätasaisuuksia ja useimpiin malleihin on mahdollista asentaa täyspitkät lokasuojat ja tavarateline. Cyclocrossari onkin noussut 2000-luvulla yhdeksi suosituimmista pyörämalleista. Vaikka cyclocrosskisakulttuuri on Suomessakin jo hienoisessa nousussa, suurin osa cyclocrossareista on ahkerien työmatkapyöräilijöiden käytössä tai maantiepyöräilijöiden kakkospyöränä jatkamassa pyöräilykauden pituutta keväisin ja syksyisin.

Työmatkapyöränä cyclocrossari on verraton. Hybridipyörään verrattuna matalampi ajoasento tekee pyörästä tehokkaan poljettavan nopeassa vauhdissa, jolloin pitempikin työmatka sujuu vaivattomasti. Vaihtovaatteet kulkevat näppärästi tarakalla tai sivulaukuissa. Lokasuojien ansiosta kuski pysyy kuivana vaikka sateen jälkeen pyörätiet olisivatkin lätäköitä täynnä – tämä on erittäin tärkeä ominaisuus työmatkapyöräilyssä. Cyclocrossarin erottaa maantiepyörästä erityisesti se, että pyörään mahtuu leveämmät, nappulapäällysteiset renkaat: ominaisuus joka avaa uusia ajoreittejä yllättäviinkin paikkoihin. Cyclolla on mukava ajaa lenkkejä, joihin mahtuu kaikkea mahdollista asfaltista metsäpolkuihin.
Aivan uusi pyörämalli on gravel grinder eli kotoisasti gravelpyörä. Gravel grinding on nimensä mukaisesti sorateillä suoritettavaa kilpa-ajoa ja pyörät ovat tämä mielessä kehitettyjä. Cyclocrossariin verrattuna gravelpyörään mahtuu leveämmät renkaat ja ajo-ominaisuudet ovat erilaiset: kun cyclocrossari on luonteeltaan ketterä ja sähäkkä, gravelpyörä taas kovassakin vauhdissa vakaa ja rauhallinen ohjastettava. Pyörien suunnittelussa on usein otettu hyvin huomioon bikepacking eli pyöräretkeily erilaisten runko- ja satulalaukkujen kiinnityspisteiden muodossa. Osa pyöristä on myös varusteltu halkaisijaltaan pienemmillä, 27,5-tuumaisilla renkailla. Näiden, noin kaksi tuumaa leveiden renkaiden avulla kuoppaisilla teillä matkaaminen on mukavampaa. Katso Velosportin gravelpyörät täältä!

Maantiepyörä eli kilpapyörä on ensisijaisesti harrastepyörä, joka on suunniteltu etenemään nopeasti asfaltilla. Tämän vuoksi se soveltuu muita pyörämalleja huonommin esimerkiksi kaupungissa kurvailuun. Ohuet renkaat eivät ole täysin kotonaan kaupungin mukulakivillä ja katukivetyksiä ylitettäessä. Lisäksi lokasuojien asentelu vaatii aina melkoista virittelyä eikä useinkaan ole vaivan väärti.
Mutta kaikki tämä on toisarvoista, sillä maantiepyörä herää henkiin kun sillä lähdetään ajamaan kuntolenkkiä. Maantiepyöräily on aivan mahtava kuntoilumuoto: mikään ei voita fiiliksiä, joita maantiepyörällä ajaminen herättää kun pyörän suuntaa tyynenä kesäiltana kohti mutkittelevia pikkuteitä. Herkästi kiihtyvä maantiepyörä houkuttelee ajajaansa nostamaan vauhtia aina vaan kovemmaksi ja ylittämään itsensä raastavissa nousuissa. Ei ole siis ihme että maantiepyöräilyä kutsutaankin usein kestävyysurheilun kuningaslajiksi.
Erilaisia versioita maantiepyörästä on kehitetty roppakaupalla: on kisakireitä kilpapyöriä, leppoisampaan etenemiseen suunniteltuja endurance-pyöriä ja erityisesti aika-ajoon tai triathloniin kehitettyjä malleja.
Velosportilla on pitkät perinteet maantiepyöräilyn erikoisasiantuntijana ja voit luottaa meidän apuumme maantiepyörää valitessa.
Maastopyörät
Maastopyörät eroavat jo aiemmin esitellyistä pyörämalleista melko radikaalisti. Paksut nappularenkaat, jousitetut rungot; maastopyöräily onkin täysin oma lajinsa, käsittäen laajan skaalan eri kilpailumuotoja. Maastopyörästä on moneksi: se sopii hyvin yleispyöräksi joka ei kavahda ajoa urbaanissa ympäristössä tai soratiellä kaahailua. Parhaimmillaan maastopyörä on tietysti metsän keskellä polkuja pitkin ajellessa.
Maastopyörät voidaan karkeasti jakaa kahteen eri luokkaan: 1. etujousitetut mallit ja 2. täysjousitetut mallit.
Etujousitettu eli jäykkäperäinen maastopyörä toimii maastoajon lisäksi erinomaisena yleispyöränä. Kevyimmillään sen käyttö voi olla arkista työmatkapyöräilyä sillä leveistä renkaista huolimatta maastopyörä etenee suhteellisen vauhdikkaasti myös asfaltilla ja talvisin pieni lumikerros ei haittaa matkantekoa ollenkaan! Metsäpoluilla jäykkäperäinen pyörä etenee tehokkaasti, mutta vaatii kuskilta myös kykyä ottaa vastaan iskuja. Toisaalta ajotekniikan opetteluun etujousitettu pyörä on loistava väline, sillä se ei anna niin paljon anteeksi kuin täysjousitettu pyörä.
Täysjousitettu maastopyörä on varustettu joustokeulan lisäksi takaiskunvaimentimella. Molempien päiden ollessa jousitettuja, vauhdittuu eteneminen maastossa. Täysjousitetut maastopyörät ovat parhaimmillaan maastoajossa ja vähemmän kotonaan arkisessa pyöräilyssä. Yleensä arvokas täysjousto kannattaakin pyhittää harrastepyöräksi ja hoitaa arkiajot niihin paremmin soveltuvilla ajopeleillä.

Molemmista kategorioista löytyy pyöriä hyvin erilaisiin käyttökohteisiin. XC-maastopyörä on suunniteltu mahdollisimman tehokkaaseen etenemiseen helpohkossa maastossa, kun taas enduropyörä on pitkän joustonsa ja runkogeometriansa vuoksi parhaimmillaan aggressiivisessa alamäkiajossa. Katso Velosportin maastopyörät täältä!
Mitä sitten ovat plussakokoiset maastopyörät tai fatbiket? Fatbiket ovat tarkoitettu lumisessa maastossa tai pehmeässä hiekassa etenemiseen. Mutta fatbikellä voi ajaa myös kesällä suomimaastoissa: paksut renkaat antavat anteeksi puutteita ajotekniikassa ja mahtava pito auttaa vaikeissa paikoissa ajamista. Metsäpolkujen ulkopuolella fatbike on auttamattomasti hukassa, eikä sitä sen takia oikein voi yleispyöräksi suositella, tosin poikkeuksena sääntöön oikein lumisena talvena fatbike on aivan ykköspyörä myös työmatkalla.

Plussapyöräisiksi maastopyöriksi kutsutaan 2.8″ – 3.0″- renkailla varustettuja pyöriä. Leveämmät renkaat parantavat pitoa ja esteiden ylittämiskykyä olematta kuitenkaan yhtä massiivisia kuin fatbiken 4″- 5″ muhkurenkaat – lisää pitoa mutta sähäkämpänä pakettina kuin fatbike.
Sähköavustetut maastopyörät ovat viime vuosina saavuttaneet suosiota pyöräilijöiden keskuudessa. Sähköavustuksen avulla maastopyörä liikkuu vauhdilla myös siellä, missä lihasvoimin menee puuskuttamiseksi. Lisäksi vaivattomasti etenevät sähkömaastopyörät ovat todellisia jokakelin työmatkapyöriä, jotka eivät kavahda vaikeitakaan olosuhteita.
Loppuyhteenveto
Kuten alussa kerroimme, tärkeintä pyörämallin valinnassa on löytää ne käyttökohteet joihin pyörää aikoo käyttää. Etenkin rajanveto arkipyörän ja harrastusvälineen välillä on usein tärkeää tehdä. Mikäli kaipaat asiantuntijan henkilökohtaista apua pyörän valinnassa, olet enemmän kuin tervetullut Velosportin myyjien palveltavaksi. Meille on kunnia-asia auttaa sinua löytämään juuri oikeanlainen polkupyörä. Autamme tietysti myös sähköpostitse tai vaikkapa sivustomme chatin avulla!
Velosportissa pääset kokeilemaan eri malleja myös talvella, sillä kiinteistömme autohallissa on mahdollista kokeilla esimerkiksi kapearenkaisia maantiepyöriä vaikka ulkona olisi korkeat lumikinokset.
—
Jäikö jokin pyörämalli käsittelemättä tai oliko jossain kohdassa mielestäsi virheitä? Ota yhteyttä paavo@velosport.fi
Puuttuuko sivustoltamme jotain merkityksellistä informaatiota, josta kaipaisit tietoa? Lähetä vinkki sähköpostilla!